Cestopis z dovolené v Kanadě červen-červenec 2009


Část první - sobota 13.6. až úterý 16.6.
Let Praha - Frankfurt - Calgary, dále vozem přes Stettler do Edmontonu a vlakem do Vancouveru



Povídání bych měl začít vlastně již 12.6., neboť vzhledem k odletu z Prahy v sobotu v 6:00 hodin ráno jsem musel jet z Kutné Hory již v pátek večer. Ve 22h jsem odjel taxálem do Kolína a poté R 628 ve  22:26 do Prahy. Předposledními "denními" spoji pražské MHD jsem dorazil na letiště krátce po půlnoci. Čtyři hodinky času než dorazili spolucestující ŠM a Pac jsem trávil četbou, klimbáním a procházením. Nakonec to nebylo tak hrozné jak jsem čekal ... Po 4h ranní se scházím s pány PaCem a ŠM a po necelé půlhodině jdeme na odbavení. Let Praha - Frankfut byla taková "jednohubka" trvající 55 minut, na přestup máme přes 2,5 hodiny času, který trávíme zevlováním po letišti. Podmínky na focení byly dost "nic mnoho" (odlesky, protislunce), tak zabírám alespoň jedno Jumbo a náš Airbus 340-300:



Z Frankfurtu odlétámé načas v 9:45 a čeká nás 9 hodin 40 minut letu do Calgary v provincii Alberta. Vše bylo v pohodě, servis Lufthansy hodnotím jako velmi dobrý a v 11:15 místního času jsme s malým náskokem přistáli v Calgary. Pasová a celní prohlídka byla bez problémů, prohlídku města si necháváme na poslední den před odletem a tak ve 12:30 odjíždíme vypůjčeným vozem Jeep do města Airdrie severním směrem. Ve Wallmarktu, což je megachrám konzumu se stavujeme pro pití a malou sváču - vzhledem k monstrózním rozměrům košíku působí nákup tuze chudobně ha ha. Po východu ven vidíme nedaleko první hodnotný vlak se 3 lokomotivami.



Z Airdrie jedeme do provinčního parku Dry Island and Buffalo Jump. Prérie na nás působí dojmem obrovského prostoru, obloha vypadá že je velmi nízko; někdy je vidět i silnice 10, možná až 15 km dopředu. Připadám si trochu jako v emerickém filmu ha ha. Cestou k Buffalu Jumpu přejíždíme koleje společnosti CN, tak jako správní šotouši se na ně jdeme podívat ha ha:



O provinčním parku Buffalo Jump se dá říci, že je to taková zmenšenina známeho Grand Canyonu:




Poté jsme dojeli do Stettleru (4500 obyvatel), kde jsme se ubytovali v motelu Heartland Lodge:


Měli jsme solidní jednolůžkový a dvojlůžkový pokoj za přijatelných 143 dolarů celkem. Opět mi to připadalo jako z emerických filmů ... a působilo to trochu bůčkově, dojet si vozem pár metrů před pokoj ha ha. Pak jsme šli na večeři do nedalekého KFC a poté na menší omrk města. Z historického nádraží společnosti Alberta Prairie Railway vyjíždí histerické vlaky do 45 km vzdáleného Big Valey. Bylo 19h a tak jsme chvilku posečkali na příjezd vlaku, který byl "schedulován" na 19:30. Dorazil smírným náskokem v 19:20; "konzist" byl jakási párofka a 8 vozů:





Ještě jsem se nezmínil jak je to s časovým posunem: provincie Alberta je vzhledem k Evropě o 8 hodin "zpět" a tudíž ve 20 hodin místního času, kdy se vracíme na motel jsme dost unaveni, páč tělo hlásí 4 hodinu ráno. Jinak dle prvního pohledu je Kanada celkem bůčkov postavený na konzumu a ježdění autem kde se dá, nicméně lidé jsou velmi vstřícní a ochotní a vše berou jaksi s nadhledem a dobrou náladou. K vidění je dost obézních mužů i žen, což jistě souvisí s životním stylem "chrámů konzumu" ...

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

V neděli jsme jeli do NP Elk, kde žijí volně poslední bizoni a spousta dalších zvířátek. Cestou jsme se stavili v Meeting Creek, což je osada čítající 10 domů a nádherně opravené nádražíčko:



Později jsem dohledal, že trať byla zrušena pro nákladní dopravu v roce 1987, osobní byla ukončena určitě podstatně dříve, odhaduji první polovinu 60. let. Dále jsme navštívili skanzen ukrajinské vesnice (3 km od NP Elk), čítající 12 historických domů (opět nádraží, hotel, kostel, obchod atd.). Vše bylo jak z westernu, moc hezké a v každé stavbě byl člověk hrající historickou roli, což jsme hned nepochopili. Po prohlídce jsme si dali boršč za 3 dolary, byl to ale docela hnus, pouze rozvařené zelí (fuj).






A pak konečně NP Elk, kde jsme ale moc zvířátek neviděli, vzhledem k dusnému počasí se moc nedivím. Nedaleko cesty byla malou chvilku vidět losice a při jednom ze dvou kratších špacírů jsme z dálkyviděli jednoho bizona. Bohužel se mi posral teleobjektiv ZD 50-200, takže mám jenom jeho výřez.






Poté jsme odjeli směr Edmonton, kde jsme chtěli stavit v železničním museu na sever od města. Bohužel bylo zavřeno, byť dle chytré knížky mělo v létě fungovat denně:


Edmonton od letiště:


S mírným zklamáním jsme dojeli do města a po chvilce hledání se ubytovali v celkem slušném hostelu Riverview. Ten byl v přestavbě z bývalého hotelu Riverview Inn, takže místo kuchyně byla místnost kde bylo v krabicích různé nádobí atd. Na pokoji jsme měli dvě palandy, vlastní sociální zařízení a navrch nocležníka z Pákistánu ha ha.


Večer jsme šli na malou večeři do Subwaye a poté do hospody na pár piv á 5,45 dolarů. Cestou jsme opakovaně potkali hasičské auto v plné rychlosti pádící ulicí. Též jsme si všimli trolejového vedení, takže jsme očekávali kdy pojede nějaký ten trolejbus a ono nic. Po návratu domů jsem vyhledal, že provoz trolejbusů byl převeden na autobusy v květnu 2009 !



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

V pondělí dopoledne jsme byli na nádraží na předměstí vyměnit vouchery za jízdenky a poté jsme šotoušili vlaky nedaleko; bylo to fakt žrádlo, vše je větší než u nás, délka nákladů byla snad 2km,velké byly i kamióny na mostě, odkud jsme fotili:




Po odevzdání vozu jsme koupili celodenní jízdenku - ano, v Edmontonu funguje dobře MHD a rozhodně to není nějaká socka, jak se občas o severní emerice říká. Základem sítě je LRT (ligh rapit trains, něco mezi tramvají a metrem) a spousta autobusů.
Konečná jížní větve LRT South Capmus a terminál navazující dopravy:



Prozkoumali jsme město, navštívili jsme i poněkud konzumní West Edmonton Mall, vedle kterého je významný terminál městské dopravy:





Pak jsme jeli zpět na most "High level bridge" přes řeku "North Saskatchewan", ze kterého je vidět nedaléká trať LRT. Po horní části mostovky jezdí historická tramvaj, dolní část je vyhražená pro silniční dopravu. Nedaleko se nachází sídlo provinčního parlamentu.






Večer jsme šli spát poměrně brzo, páč v úterý budeme vstávat krátce po půl šesté, abychom stihli vlak Canadian s odjezdem v 7:37 do Vancouveru.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

V úterý jsme jeli ráno autobusem č.12 k letišti a cca 700 m pěšmo na nádraží, odkud nám jel v 7:37 vlak Canadian do Vancouveru. Nádraží v Edmontonu je od roku 1998 vymístěno daleko od středu města (viz foto), protože v té době byla zrušena trať společnosti Canadian National vedoucí severním okrajem "downtownu".

(převzato z www.waymarking.com, svoje foto jsem někam zašantročil grrr)

Jízdenky jsme měli zakoupené přes web viarail.com, po zaplacení kartou jsem vytisnul voucher, za který jsme obdrželi včera bilety. Jeden stál ještě přijatelných 210 dolarů - za ten šotozážitek to jistě stálo. Odbavení malinko připomíná leteckou dopravu, velký bágl zřízenec odebere do zavazadlového vozu.


Jízdní řád:


Bohužel chodník u budovy byl rozkopán, takže nešlo vyfotit čelo lokomotiv:

Vlak čítající dvě silné lokomotivy a 18 vozů, z toho 3 obzírací, 2 vozy na sezení, 2 restaurační a 10 lůžkových vozů odjel v deštivém ránu se zpožděním 10 minut.


Jízda to byla vskutku epesní, většinu času jsme trávili ve vyhlídkovém voze (Skyline car), který byl hned vedle našeho vozu k sezení:



Ze začátku jel Canadian celkem rychle, až 110 km/h, ale jeho jízda byla občas narušená křižováním na částečně jednokolejné trati společnosti Canadian National, takže jsme na příjezdu do Jasperu měli 30 minut zpoždění. Nákladní vlaky, co jsme potkávali cestou byly opět vskutku monstrózni. Po 4h jízdy za městem Hinton začal stoupat do Skalistých hor a znatelně zpomalil. Z úseku Edmonton - Jasper:











Jak jsem psal, do Jasperu jsme dorazili s půlhodinovou dotací a z hodiny a půl trvající servisní pauzy nebyla pokrácena ani minuta, takže odjezd opět +30. Vyjma doplnění paliva a vody byla ke konci vlaku před poslední vůz doplněna další dvě lůžka, takže vlak čítal 20 vozů.Z Jasperu:




Jízdní řád ale skýtal dost rezervy, takže při průjezdu druhou zastávkou jsme již byli "on-time". Hodinu po odjezdu z Jasperu byla vidět i nejvyšší hora Skalistých hor v Kanadě Mt. Robson (3954 mnm):


Do stanice u městečka Blue River (260 obyvatel) jsme přijeli s 20 minutovým náskokem. Sice je to dle JŘ zastávka na znamení, ale dle průvodčího bychom stejně čekali v následující výhybně na křižování s nákladním vlakem, tak byla vyhlášena 10 minutová pauza. Kdo hulil, nemusel hulit v zákulisí ha ha. Dost cestujících to využilo k protáhnutí a vyluftování. Odjezd byl s náskokem 10 minut, což bylo v pořádku, páč zájemce o cestování do valné většiny zastávek na znamení se musí ohlasit 48 hodindopředu; není-li nikdo takový, vlak jede durch a klidně dříve.



Za zastávkou Clearwater se začalo stmívat a před Kamloops jsem již (na podmínky dané vlakem) celkem pohodlně spal. Vyfasoval jsem totiž polštář a přikrývku a měl jsem celou "dvojku" pro sebe, tak to šlo.

Pokračování - druhá část

Zpět na úvodní stranu Kanada 2009