12.den (20.6 pátek)

Ráno v 6:48 (23:48 moskevského času) zastavujeme skoro na minutu přesně ve Vladivostoku. Budík jsem nastavil o 20 minut dříve, aby byl čas na sbalení a též na první pohledy na město z vlaku. Když opouštíme kupe, naši spolucestovatelé stále tvrdě spí. Venku je pošmurné ráno, vane ale čerstvý vítr od nedalekého moře - vždyť přístav (Morskyj vagzál) je do toho železničního vzdálen pouze 150 metrů po nadchodu nad kolejemi, na sovětské poměry to je nebývalá intermodalita ha ha.

Z oblíbeného webu Way to Russia mám vypsáno několik tipů na ubytování, nejblíž je hotel Morjak vzdálený necelých 10 minut chůze. Je to sice nevzhledná budova, ale ubytování bylo ze všech tří měst nejlevnější, a to za 1800 rublů / pokoj (cca 1200 Kč).

Paní recepční byla celkem ochotná, ubytovává nás ihned a já ji vzápětí prosím o vyřízení registrace. V Irkutsku to nevyšlo, páč jsme přijeli v neděli a v pondělí jsme si pas pro jistotu brali sebou, tak aby byla alespoň odsud. Chce po nás též železniční jízdenky, dostává je tedy a ty se jí nelíbí, opakuje že to jsou "plochoje bilety", po chvilce handkování si je tedy společně s pasem bere. Jdeme na pokoj a po sprše si dáváme malý odpočinek, je potřeba dospat poslední noc ve vlaku. Jinak koupelna je zajímavá tím, že vyjma záchodu obsahuje pouze sprchu, nikoliv umyvadlo, takže třeba při čištění zubů pliju pastu do srpchy a pak centrálně spláchnu ha ha.
Okolo poledne jdeme na první omrk města, nejdřív je třeba zařídit lodní lístky na pozítří. Kancelář společnosti Fesco v Morskym vagzalu má ale zavřeno, v provozu bude ale až v den odplutí.

Pak jdeme opačným (západním) směrem k moři a couráme podél pobřeží.

V bufíku na pobřeží si dáváme pivko:

Pozdě odpoledne se jdeme podívat do centra, které leží severně od našeho hotelu.

Cekově město působí docela příjemným dojmem, je zde docela čisto, lidé se zdají být v pohodě a nová výstavba dáva tušit že životní úroveň je zde lepší než ve většině oblastí sovětské federace. Nedaleko nádraží jsme objevili docela luxusní chrám konzumu (supermarket), tak toho patřičně využíváme.