3.den (11.6 středa)

Poslední den v Moskvě. Ráno si přispíme a hotel opouštíme až o půl jedenácté. Den bude dlouhý, páč odjezd expresu č. 2 Rossia je v 21:25. Nejdříve jedeme metrem na Jaroslavské nádraží, kde si dáváme za 80 rublů do úschovny batohy. Je to trochu úřad, páč úschovník chce vidět pas a důkladně si nás zapisuje. Vlastní nádražní stavba vypadá velmi zajímavě, levá budova je vlez do metra, vpravo nádraží:


Pak vymýślíme kam se podívat - nejdříve na Vrabčí (Vorobčije) hory, což jsou kopečky na západ od centra, odkud by snad mohl být trochu výhled na město. Metrem jedeme na stanici Universitet nedaleko čeho ? No přece Lomonosovy univerzity.



Mírnou potíž s orientací v této čtvrti vyřeší dodaz u místních a za cca 10 minut jsme na vyhlídce:




Čekal jsem sice víc výhledu, ale aspoň něco - vvzhledem k celkem hojnému počtu lidí okolo to pro místní i přespolní znamené asi hodně.


Okolo hezkého kostela postupně scházíme k řece, kde si dáváme malý "rest".


Po nastudování jízdního řádu výletních lodí se rozhodujeme pro plavbu za 300 rublů do centra nedaleko Kremlu.


Pohled od vody je jiný než z ulic, má své kouzlo ...





V polovině plavby je na pravém břehu vidět dokonce raketoplán Buran, později jsem se dočetl, že to je vyřazená maketa, která sloužila pro ověření některých komponentů.


U Moskvoreckeho mostu jsme zhruba v 17 hodin, do odjezdu zbývá ještě fůra času, ale na prohlídku Kremlu to už bohužel nevypadá, tak jdeme pěšky na Jaroslavské nádraží, kam dorazíme více než dvě hodiny před odjezdem. Cestou potkáváme imitátora Putina nebo paní se zvířátkama.



Času dost, jdeme na večeři do samoobslužné restaurace naproti. Dávám si plátek lososa, řecký salát a Kozla za celkem 220 rublů, BJ má cosi s bramborovou kaší. Pak je ještě čas na nákup cestovního proviantu a cca 45 minut před odjezdem vyzvedáváme batohy a jdeme do haly.


Uvažoval jsem, že vlak bude přistaven možná i půl hodiny před odjezdem, ale nebylo tomu tak, čmelák české výroby soupravu 16 vozů (z toho 4 služení / poštovní) přitáhl 10 minut před časem T. V čele je lokomotiva ČS7 opět české výroby.


Express č.2 je premiantní vlak na trase Moskva - Vladivostok a my v něm projedeme celou trasu, ovšem s pauzou v Irkutsku. JŘ je zde Všechny časové údaje jsou v moskevském čase, takže např. příjezd do Irkutsku v 1:03 je 6:03 brzo ráno místního času. Trasu dlouhou 9259 km ujede za 146 hodin a 23 minut, tj. průměrnou rychlostí 63 km/h. Jezdí každý druhý den, což je v Rusku poměrně časté; vyjma něj jedou další více méně pomalejší vlaky, a to jak až do Vladivostoku, tak do měst po trase. Náš vůz je řazen jako první za služebními. Očekával jsem určité problémy s našimi jízdenkami - já jsem měl jízdenku OSŽD, BJ mezinárodní jízdenku vydanou v Hradci Králové a k tomu samozřejmě lůžkové lístky (postelnyje bilety). Dopadlo to dobře, pruvodnik (pro každý spací vagón jsou dva) po chvilce intenzivního studování neměl námitek, tak jsme se nalodili. První dojem z kupé, hlavně tedy pro BJ (já už jsem byl z jiných cestopisů poučen) byl trochu zdrcující: vypadalo tuze malé a při představě 4 lidí v něm po celou cestu se ještě zmenšilo ha ha.



Zde trochu předběhnu a povím, že jsme měli štěstí, pouze první noc (Moskva - Kirov) a poslední (cosi - Vladivostok) s námi byli další lidé v kupé, jinak jsme se mohli roztahovat a díky tomu to bylo snesitelné. Odjezd z Mosvy byl včas a po pomalejším průjezdu předměstími jsme se ocitli ve venkovské krajině. Pár minut po odjezdu se u nás ubytoval celkem sympatický pár jedoucí do Kirova. Po troše konverzace nad atlasem jsme se postupně nachystali ke spánku, čemuž klidná jízda vlaku zdatně pomáhala.

Další den

Předchozí den

Zpět na stranu Dovolená 2008 - Rusko, Japonsko a Korea v červnu a červenci

Zpět na hlavní stranu