22.den (30.6 pondělí)

Dnes nás čeká přesun do hlavního města Jížní Koreje Soulu, a to vlakem, lodí a ještě jednou vlakem. V pošmurném ránu jdeme z hotelu na nádraží a v 6:48 odjíždíme expresem "Ariake 6". Vlak je dost plný, každý sedíme jinde, cestou si ještě trochu schrupnu a když otevřu oči, vidím že se mohutně stojí.
Momentka z Hakaty, vlevo spoj do "holandského" městečka Huis Ten Bosch, vpravo jednotka Sonic do Nagasaki (vyzkoušeno před rokem):

V 8:17 jsme v Hakatě, autobusem MHD jedeme do přístavu, kam dorážíme 8:40. I když lodní spojení Hakata - Busan provozuje železniční společnost JR Kyushu, JR rail pass zde bohužel neplatí, takže jsem již za pobytu v Kawaguchiku rezervoval a zaplatit 2 lístky á 13 000 jeníků (2100 Kč) každý. Jedná se o jedno z nejrychlejších lodních spojení na světě, plavba dlouhá zhruba 200 km trvá 3h, průměrná rychlost je 67 km/h, maximální 85 km/h. Odbavení je v pohodě, pouze musíme ještě zaplatit přístavní daň, což kupodivu nejde kartou, ale pouze v hotovosti a pak ještě palivový příplatek, dohromady to bylo asi 1200 jenů.
Odkaz na stránky lodního spojení je zde
Odkaz na konstrukci a pohon lodě je zde
Přístav v Hakatě odkud v 10:15 odplujeme:

Loď "Beetle" (brouk) 15 minut před vyplutím, obsazení bylo nakonec cca poloviční. Nepůsobí moc velkým dojmem a při naloďování to celkem houpalo, tak jsme měli obavu, aby vlastní plavba v "tryskovém módu" nebyla horší - naštěstí tomu tak nebylo, naopak jsme byli docela překvapeni na tu rychlost klidnou plavbou. Na palubě kde jsme jediní mimoasijští cestovatelé utrácím poslední jeníky za dvě pivka Asahi a by Japan, snad se zase časem vrátím.

A po přistání v korejském Busanu; někdy se píše i Pusan:

Imigrační kontrola proběhla v pohodě a před 14 hodinou jdeme rozmočit dolárky za korejské wony, přepočet na Kč vychází zhruba 1000 wonů = 15 korun. V dusném a parném počasí se rozhodujeme pro cestu na nádraží metrem, byť je to jen jednu stanici, alespoň jej vyzkoušíme. U stanice metra:

Automat na jízdenky naštěstí umí i anglicky, tak koupě není problém, dokonce i místní se snaží ochotně poradit.

Ve 14:20 jsme před hlavním nádražím:

Vysokorychlostní expres KTX do Soulu jede ve 14:30 a pak 15:20, nechceme se honit a stejně musíme koupit jízdenky, tak pojedeme tím druhým. Zakupuji dvě jízdenky za 48 000 wonů každá (= 720 Kč), platba kartou proběhla v pohodě a jdeme si koupit cestovní proviant. V 15:05 se otevírá brána a jdeme na nástupiště č. 9. do vlaku. Jednotka KTX je v zásadě vysokorychlostní vlak TGV, ale s 16 vloženými vozy místo 8. Vzdálenost do Soulu je 420 km a vlak ji ujede za rovné 3 hodiny průměrnou rychlostí 140 km/h, maximální je 300 km/h. Průměrná rcyhlost se může zdát malá, ale vysokorychlostní trať začíná až za Dongdaegu, takže prvních 120 km jede vlak po normální trati s Vmax = 120 km/h; dále má cestou 5 zastávek a posledních 20 km jede opět po původní trati zhruba 80-100 km/h rychlostí.

V Soulu jsme dokonce s malým náskokem a jdeme pěšmo asi 20 minut k našemu hotelu. Na Rakuten Travel jsem našel jednu z nejlevnějších nabídek v hotelu Prezident, a to pokoj za 75 000 wonů/noc (= 1120 Kč). Hotel se nachází v centru na náměstí u radnice a císařského paláce:

Jedno z nejlevnějších ubytování za celou cestu bylo ve čtyřhvězdičkovém hotelu ! Asi to byla nějaká speciální cenová akce, protože "normální" ceny jsou více než dvojnásobné. Pokoj je největší co jsme za celou dobu měli, paráda !

Z pokoje ve 14.patře máme krásný výhled na náměstí, kde probíhá demonstrace údajně proti dovozu amerického hovězího za dampingové ceny:

Po ubytování a malém odpočinku jdeme do večerního města.

Na nedaleké pouliční tržnici se plno stánků s různými čerstvými pochutanimi, které promptně připraví.

Korejsou specialitu - živou chobotnici vynecháme ha ha, ale tygří krevety (3 ks) a smažená chobotnice se zeleninou je vynikající. Každý chod stál pouze 5000 wonů (= 75 Kč), pivko bylo za 3000 wonů (= 45 Kč), parádní večeře !

Pak ještě trochu šmajdáme nočním městem:

Při pohledu na tu spoustu světla okolo mi v hlavě trochu vrtá otázka, jak to asi v ten samý čas vypadá v hlavním městě Severní Koreje Pchjongjangu .. . Jisté je, že tam nebude takový ruch na ulicích, pouze pár lidí a ještě vzácněji aut a světla bude pomálu. No nic, zítra máme ještě celý jeden den zde a pak letíme domů ...